Desert Beagle – Recovery Gear

ARB logo

ARB equipped

De Desert Beagle is uitgerust met een TJM OX 12000 lier, dat is een potent stukje bergingsgereedschap maar niet bijster bruikbaar als het daarbij blijft. Vergelijk het met een boormachine zonder boren. Leuk om aan de buren te laten zien maar in geval van problemen zul je er de dag niet mee winnen. Vandaar dat we een redelijk complete set bergingsaccessoires (recovery kit) mee leveren. Ook voor al deze materialen hebben we gekozen voor kwaliteit – bergen van je eigen of andermans voertuig kan een riskante onderneming zijn en goedkoop kan dan al gauw duurkoop worden. De recovery gear gaat specifiek mee voor Riders for Health.

overzicht van een aantal bergingsmaterialen

overzicht van een aantal bergingsmaterialen die de Desert Beagle bij zich heeft

Op bovenstaande foto is de (bijna) volledige recovery kit getoond die bestaat uit:

1. Splitledere handschoenen

Hanteer een lierkabel nooit zonder handschoenen; kleine beschadigingen aan de staalkabel kunnen letterlijk het vlees van je handen trekken. Maar ook als je in de bush je materialen moet uitleggen en koppelen grijp je eerder in een venijnige doorn dan je zou denken.

2. ARB Snatchblock (2x) – werkbelasting 7000 kg, minimale breeksterkte 14.500 kg.

Een katrol om de lierkabel om een hoek te geleiden zodat de lier recht op de auto kan trekken als het te bergen voertuig of ankerpunt zich niet in een directe lijn met de lier bevindt. Tevens kan een snatchblock de trekkracht van de lier verdubbelen als de lierkabel via dat snatchblock teruggelust wordt naar het lierende voertuig.

3. Snatchstrap (1x) – lengte 9 m; minimale breeksterkte 8000 kg

Een speciaal ‘elastisch’ lint, ook wel kinetisch lint genoemd, om een ander voertuig met een ruk los te trekken. Het trekkende voertuig wordt  met dit lint verbonden met het voertuig dat even nergens naar toe gaat. Het lint dient als een slang los over de grond gelegd te worden. Daarna maakt het trekkende voertuig snelheid en trekt op snelheid het lint strak waarbij het tot ongeveer 20% van zijn eigen lengte langer wordt. De impulskrachten die hierbij vrijkomen worden ‘opgeslagen’ in het lint en helpen uiteindelijk mee trekken op het moment dat alle rek uit het lint is. Het is dus van belang dat het lint initieel behoorlijk wat vrije ruimte heeft om het trekkende voertuig voldoende snelheid te laten maken voordat het lint gaat rekken. Het elastisch vermogen van het lint voorkomt tevens dat er ineens enorme krachten (die impulskrachten) op beide voertuigen worden uitgeoefend en vrolijk een stuk ijzer losscheurt dat vervolgens als ongeleid projectiel de wijde wereld inschiet.

Hieronder een filmpje van een correct uitgevoerde “snatch” berging.

Daar zit ook het gevaar van een kinetisch lint – als er iets breekt werkt het als een middeleeuwse katapult met vergelijkbaar resultaat. Probeer daarom altijd eerst in te schatten welke krachten waarop uitgeoefend gaan worden en of de onderdelen betrokken bij die krachtproeve ook daadwerkelijk die krachten aankunnen. Bumpers en bullbars zijn over het algemeen een dikke NO-NO als aangrijpingspunt bij dergelijke rek- en strek-oefeningen.

Hieronder een filmpje waarin het geen doden vallen, maar dat scheelt ook echt maar centimers!

4. Standaard sleepkabel (1x) – lengte 5 m; breeksterkte 5000 kg

Geen ARB maar wel een behoorlijke kwaliteit. Ook niet bedoeld om andere voertuigen ergens uit vandaan te trekken maar gewoon om een voertuig over langere afstand op de normale weg op sleeptouw te nemen.

5. Boomlint (2x) – lengte 3 m; minimale breeksterkte 12.000 kg

Voor zelf-berging (self recovery) en berging van gestrande voertuigen is vaak een vast anker punt noodzakelijk om onder de meest ideale hoek de berging met een lier te kunnen uitvoeren. De haak aan de lierkabel kun je zelden ergens direct aanhaken en de haak aan de eigen lierkabel haken om zo een strop te vormen is al helemaal verschrikkelijk fout.

Een boomlint (Tree Trunk Protector) is speciaal bedoeld om de lierkabel betrouwbaar direct of indirect aan een boom of ander stationair object te verankeren zonder dat dat object of de eigen  bergingsmaterialen beschadigd worden.

Koppelen van de twee eindlussen van het boomlint met een haak of snatchblock gebeurt bij voorkeur met behulp van een harpsluiting.

6. Kleine harpsluiting (4x) – werkbelasting 2000 kg – breeksterkte 8000kg

Harpsluiting met lint gekoppeld aan sleepoog

Sleeplint met harpsluiting aan sleepoog gekoppeld

De kleine harpsluitingen zijn eigenlijk alleen handig als er onvoldoende ruimte bij het te bergen voertuig is om de grote harpsluiting te gebruiken. De meeste auto’s hebben wel speciale sleepogen maar deze zijn vaak te klein of zo ongelukkig geplaatst dat je daar met geen mogelijkheid een grote harpsluiting door kunt steken. De kleine harpsluiting kan dan uitkomst bieden maar heeft ook een aanzienlijk lagere werkbelasting.

7. Grote harpsluiting (4x) – werkbelasting 4750 kg – breeksterkte 19.000 kg

Harpsluitingen worden gebruikt voor het koppelen van diverse bergingsaccessoires, zoals boomlinten aan snatchblokken of de haak van een lierkabel. Ook het koppelen van een sleepoog aan een lint gebeurt met behulp van een harpsluiting. Ook al kun je de lierkabel direct aan een sleepoog van het te bergen voertuig bevestigen kan het aan te bevelen zijn om dat niet te doen maar een ‘equalizer strap’  te gebruiken.

Equilizer strap

Equilizer strap verbonden met snatch strap

Een equilizerstrap lijkt op een boomlint maar is iets anders geconstrueerd met bovendien een beschermhoes om het lint zodat één lus van bijvoorbeeld een snatchstrap om de equalizerstrap wordt geschoven maar geen direct contact maakt met het eigenlijke lint. De beide eindlussen van de equilizerstrap worden dan met harpsluitingen aan geschikte sleeppunten gekoppeld.

8.Winch extention strap (1x) – lengte 20 m; minimale breeksterkte 8.000 kg

De lierkabel is, bijna volledig afgewikkeld zo’n 26 meter. Dat lijkt een eind maar kan in praktijk wel eens toch niet zo ver te zijn om een stabiel ankerpunt bereikt kan worden. Het kan ook zijn dat een te bergen voertuig zich te ver van het lierende voertuig bevind of dat het bergingsvoertuig geen geschikte positie kan vinden binnen die straal van 26 meter. In dat geval biedt de extention strap uitkomst. Het vergroot de lierrange met 20 meter. 46 meter of 26 meter; dat is best een behoorlijke extra speelruimte – ook als de voorkeur uitgaat naar het teruglussen van de lierkabel op het lierende voertuig om zo de trekkracht van de lier te verdubbelen.

9. (niet op foto) Chokerchain – lengte 2 m; minimale breeksterkte 8.000 kg

Je kunt met een lier natuurlijk het eigen voertuig of een ander voertuig verplaatsen maar wat als een boom je pad verspert en je hebt toevallig je kettingzaag thuis laten liggen. Een kleine takkenzaag behoort tot de standaard uitrusting van de Desert Beagle – een kettingzaag nu net niet. Een chokerchain kan dan een handig hulpmiddel zijn om die boom uit de weg te sleuren – met de lier. Geen van de andere recovery materialen is daar geschikt voor. De choker trekt zich vast in de bast van de boom, voorkomt dat de ketting over de stam gaat glijden en neemt de stam letterlijk in een wurggreep om deze uit het pad te sleuren. Wellicht dat hier of daar nog een snatchblokje met boomlint ingezet kan worden om de gevallene in een andere richting te trekken.

10. (niet op foto) Schep met ferme lange steel

Enige tekst en uitleg zijn hiervoor waarschijnlijk niet nodig.

11. (niet op foto) Portofoonset (PMR)

Communicatie tussen de spelverdelers tijdens het lieren is van essentieel belang en soms moet dat over een aanzienlijke afstand met veel omgevingsherrie. Handgebaren is één methode, portofoons gebruiken een andere. De Desert Beagle heeft in ieder geval een PMR set aan boord.

Er zijn tal van (nood)situaties waarin communicatie over grotere afstand essentieel is – ook daarvoor is de PMR-set.

12. (niet op foto) Sirene en Megafoon

De Desert Beagle heeft een onboard sirene en megafoon unit. Bij een bergingsoperatie wil je dat mensen op afstand blijven – een luide keel kan dan helpen in combinatie met een veldopzichter die een van de portofoons bij zich heeft. In andere situaties wil je misschien het dorp oproepen zich op een bepaalde plaats te verzamelen of juist waarschuwen voor mogelijk gevaar.

Sponsor tip

Als het werk van Riders for Health u aanspreekt en u net als wij van mening bent dat ze haar taak nog beter kan uitvoeren door het leveren van (hulp)middelen die een duidelijke meerwaarde hebben in het bereiken van afgelegen dorpen en nederzettingen zodat ook daar zinloze (kinder)sterfte kan worden bestreden overweeg dan één van deze hulpmiddelen te doneren. De effectiviteit van gezondheidszorg wordt bepaald door haar reikwijdte. De beste doktoren en geneesmiddelen hebben geen enkel effect als ze niet ingezet kunnen worden waar ze nodig zijn.

1. Equilizer strap

2. Kettingzaag (op bezine) – de onboard omvormer van de Desert Beagle is te klein om zware electrische apparaten te voeden.

De combinatie, lier, choker en kettingzaag kunnen gezamenlijk ook ingezet worden om te assisteren bij stormschade of noodreparaties

Dit bericht is geplaatst in Auto, Materialen, SponsorTIP. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>