Team Presentatie Oktober 2011 Challenge

Een aantal van de aanwezige voertuigen

Een aantal van de aanwezige voertuigen presenteren zich

Afgelopen weekend, 10 en 11 september was het dan zover, de team presentaties van de definitieve deelnemers met hun auto of motor. Als het weer en de sfeer een voorbode zijn van de komende Challenge dan gaat het een hele mooie tocht worden. Het wagen en motorpark dat 8 oktober om 11:30 uit Antwerpen vertrekt richting Banjul in The Gambia biedt in ieder geval vertrouwen en de motivatie en enthousiasme van de deelnemers lijkt dat eveneens te garanderen.

Ondanks dat de Antwerpen-Banjul Challenge officieel een “unsupported” uitdaging is laat de organisatie, en met name de voorzitter Cor de Bresser, weinig aan het toeval over. Wat geregeld kan worden met de verschillende autoriteiten van de landen waar we doorheen rijden wordt op voorhand geregeld. Essentieel voor een vlotte doorgang, essentieel voor de veiligheid van de deelnemers.

De Grutte Pier

De Grutte Pier van Johan Ros en Janco Heida

Nadat alle deelnemers zich hadden voorgesteld, eventueel met hun specifieke bekwaamheden, en een korte toelichting op het project waarvoor ze rijden en de motivatie werd de route tot in detail besproken. Dat wil zeggen, de mogelijke routes en de verplichte verzamelpunten tot aan de grens met Mauritanië. Vanaf daar is het in konvooi rijden; hetzij vanwege de veiligheid en de begeleiding door gewapende gendarmerie of omdat het betreffende land dat om andere moverende redenen op prijs stelt.

De Land Rover 109 ambulance van TwentRover

De Land Rover 109 ambulance van TwentRover

In principe zijn de deelnemers vrij om hun eigen route te kiezen maar worden wel geacht op tijd op de verschillende verzamelplaatsen aanwezig te zijn. Daar krijgen de deelnemers een nadere briefing over het volgende traject of kunnen formaliteiten efficiënt met de lokale autoriteiten geregeld worden. Opnieuw voor een vlotte doorgang bij grenzen en de veiligheid zijn deelnemers en hun voertuigen van te voren aangemeld bij de verschillende ministeries in de te doorkruisen landen. Dat betekent wel dat de hele Challenge trein aan een strikt tijdsschema is gebonden.

De Desert Beagle nu een echt Challenge auto

De Desert Beagle nu een echt Challenge auto

Door dat er een aantal “oude getrouwe” Challengers waren die weer mee rijden dit keer werden er ook tal van tips gegeven waar de “rookies” hun voordeel mee kunnen doen.

Een aantal deelnemers had elkaar al een keer eerder ontmoet in april tijdens de algemene informatie avond. Maar nu, zo vlak voor vertrek, na de nodige voorbereidingen en het daadwerkelijk bezit van de ‘rally’ auto of motor was toch anders. Geen belangstelling of intentie meer, maar overtuiging en motivatie om er gezamenlijk een memorabel avontuur van te maken met als einddoel: hulp aan de allerarmste in Gambia.

Dat gezamenlijk zoeken naar wegen en oplossingen voor lastige situaties deed zich deze 2 dagen spontaan voor. Zo reden wij ons,ondanks of dankzij, de navigatie Miep klem op een wegafzetting ergens in de Belgische bush. Terwijl we samen overlegden hoe we een andere route konden vinden kregen we gezelschap van 3 auto’s van Rotary Wheels uit Eindhoven. Ook zij waren door hun nav-Miep op hetzelfde ‘slimme’ tussendoortje gestuurd. Met 4 auto’s, verschillende Miepjes en de 27Mc vonden we uiteindelijk toch de weg naar camping Tulderheyde.

Een Galloper in de problemen

Problemen los je samen op

Later op de dag en ook de volgende dag moest er door verschillende teams een beroep gedaan worden op andere teams om uit een lastige situatie verlost te worden. De beheerder van camping Tulderheyde was zo vriendelijk geweest een klein test-circuit uit te zetten op een deel van het strandje dat het zwemmeertje omzoomd. Een paar heuvels en een waterbak waren de hindernissen die de deelnemers met hun voertuigen konden uitproberen als voorbereiding op het echte werk. En dat leverde een paar hilarische momenten op waar auto’s zich ondanks de beste bedoelingen toch vastreden. Maar geen nood, direct waren andere teams en deelnemers erbij om de onfortuinlijke uit die penibele situatie te ‘redden’. Met name de Landcruiser van Falkor kon demonstreren hoe verschrikkelijk nuttig zo’n lier nu eigenlijk is.

De Grutte Pier trotseert de waterbak

De Grutte Pier trotseert de waterbak

Helaas kon de DesertBeagle haar lierkrachten niet demonstreren omdat ik zo slim geweest was om alles wat we niet nodig dachten te hebben dit weekeinde thuis te laten. En een lier zonder bediening is niet meer dan een dom stuk ijzer. Zo zien we maar weer, verrassingen zitten altijd in een onverwachte hoek. Een mooie les voor wat komen gaat en voor Falkor een prachtige gelegenheid om haar machtige vermogen te tonen.

Toyota LandCruiser van Falkor

De redder in nood - Toyota LandCruiser van Falkor

Dit bericht is geplaatst in Actueel, Voorbereidingen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>