Custom Interieur

vooraanzicht Desert Beagle De standaard Rocky Wagon komt met een standaard interieur en in het geval van een besteluitvoering zonder achterbank, geblindeerde ramen, een iets verlengde laadvloer en een opstaande rand van 30cm. Dit alles keurig bekleed met tapijt en fraai vormgegeven kunststof zijpanelen. De Desert Beagle is een speciaal voor Riders for Health aangepaste Rocky die voor meerdere gebruiksdoelen ingezet kan worden.

Om dat te realiseren is een custom interieur gewenst dat mogelijkheden biedt voor het transporteren van 2 personen, gereedschappen of andere lading zoals medicamenten of eventueel een mix daarvan. Daarnaast moet de wagen standaard een minimum aantal first aid en rescue materialen kunnen vervoeren. Wie bekend is met de ‘nieuwe’ Rocky weet dat de binnenruimte beperkt is; groter dan zijn voorganger maar nog steeds beperkt.

Concept indeling laadruimte

Concept indeling laadruimte

We hebben eerst, op papier, een groot aantal schetsen gemaakt. Hoe kun je de ruimte indelen zodat de lading onder alle omstandigheden veilig en stabiel vervoerd kan worden. Lading vervoeren over gladde bitumenwegen is iets heel anders dan lading vervoeren door het ongebaande Afrika. Het interieur moet daarop  afgestemd zijn en bovendien zo licht mogelijk want: gewicht is je grootste vijand.

Wij hebben gekozen voor een stalen frame van meccano-profiel afgekleed met 15mm Varioline in de vrolijke kleur geel. Het frame zelf is niet met bouten gemonteerd maar met popnagels en ook de verankering aan de vloer is gedaan met popnagels. De kunststof plaatdelen zijn wel met bouten (gladde rondkop) aan het frame bevestigd.

Achteraanzicht laadruimte DesertBeagle

Achteraanzicht laadruimte DesertBeagle op dit moment

De solide rollbar achterin de auto vervuld eveneens een essentiële functie in de verankering van het interieurframe – hier hebben we uitlaatklemmen gebruikt om de verschillende framedelen en geleiders te monteren.

De afmetingen en positionering van frame en plaatdelen is gebaseerd op een aantal accessoires die we ingekocht hebben of waarvan we wisten dat die met regelmaat vervoerd moeten worden. Daarmee werd de hele constructie één grote schuifpuzzel omdat deze stabiel moet zijn en bij voorkeur niet bestaat uit beweegbare delen. Onze off-road ervaring op Furstenau heeft een aardig beeld gegeven van de krachten die uitgeoefend worden op een voertuig dat zijn weg zoekt door ruw terrein.

We hebben uiteindelijk gekozen voor een tussenschot tussen bestuurderscompartiment en  laadruimte dat +/- 25cm naar achter is geplaatst – dus achter de standaard opstaande rand van 30cm. Hierdoor ontstaan achter de voorstoelen een tweetal nissen waar min of meer direct bereikbaar de first-aid en rescue-materialen hun vaste plek vinden. Tegen de standaard opstaande rand  tussen laadruimte en bestuurderscompartiment hangt een ‘tassensysteem’.

Tussenschot laadruimte en bestuurderscompartiment

Tussenschot laadruimte en bestuurderscompartiment

In de ruimte onder de verlengde laadvloer en de vloer van het bestuurdercompartiment komen twee schuifbakken voor diverse materialen en tijdens de challenge bergen die de ‘noodrantsoenen’ . Onder de voorstoelen zijn een 220V omvormer en diverse 12V stopcontacten met ieder hun zekering geplaatst. Twee extra 12V stopcontacten bevinden zich helemaal achterin de laadruimte waar de binnenverlichting van het zijpaneel naar het dak is verplaatst.

Dit bericht is geplaatst in Actueel, Auto, Materialen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>